Pentru toți cei care au părăsit, au revenit sau vor să părăsească România…

 Câteva cuvinte pentru toți cei care au părăsit România definitiv, pentru cei care vor s-o părăsească și pentru cei care au părăsit-o, dar au revenit. Am 26 de ani și am trăit deja în șase țări străine. Am plecat când am avut 2O de ani, am revenit după un an pentru o perioadă de 1O luni și din 2OO9 n-am mai revenit în țară în afara vizitelor de Paști, Crăciun și altele. Am trăit în Europa de Vest, Africa și America. Am învățat la diverse universități, am muncit în supermarketuri, fabrici, centre de catering, dar și la universități și instituții europene. Deci ceea ce o să scriu e bazată pe o experiență destul de mare pe care o am când vine vorba de a trăi în străinătate, călătorii și toletanță față de alte culturi.

Mai întâi încep cu cei care postează în ultima vreme că România e o țară de rahat și ce bucuroși sunt că au părăsit-o. Ce să vă zic. O să treacă luna de miere și o să vedeți că nici în străinătate nu stă cârnatu’ pe gard. Mai ales dacă pleci la 2O de ani cu 11OO de euro în buzunar și crezi că cineva va fi dat pe spate că ai fost tu mare șef de promoție la Babeș-Bolyai din Cluj. Babeș-Bolyai? De unde? Ammm, da pe locul 88O din lume. Cei care ați plecat la studii și muncă academică dintr-odată vă treziți că universitatea vă dă un pachet cu informații și descurcă-te. Nu te duci la tanti Mițica s-o întrebi dacă mai sunt locuri în căminele studențești. Du-te frumos și fă bani și plătește chiria dacă-ți găsești o cameră undeva. A și nu te mira când chiria pentru o cameră va fi 5OO de euro/lună. Să mănânci la cantină? Dacă ai în fiecare zi 7 euro pentru o masă, ești binevenit s-o faci. O să vezi că dintr-o dată prețuiești banul și-i vei numera la fiecare sfârșit de săptămână. Și miturile cu salarii de mii de euro? Da, poate după ani buni de studii, datorii și altele și după multă muncă și perseverență. Nu uita. Nu mai concurezi cu Maricica și Ionuț ci cu oameni din întreaga lume care luptă pentru același post ca tine. Ori ești cel mai bun, ori pa și puszi și du-te acasă.

Te-ai întrebat vreodată, dacă România este o țară așa de rahat, cum de tu ai putut să fi bun în ceva? Păi din rahat numai rahat se poate face, nu? Și ui că nu. Câteodată circumstanțele mai grele ne învață să fim mai buni, mai ambițioși și perseverenți. Dar să nu crezi că dacă ai plecat deja te-ai rupt în totalitate de așa zisul ”rahat”. O să vezi când ești în străinătate că ești mai șmecher (se aplică și magharilor din RO) decât ai fi crezut vreodată, că unii din Vest se vor uita la tine ca la un alt jegos din Est și autoritățile germane n-o să se bucure prea mult când îți văd pașaportul. Poate o să vezi că o bere costă cât cinci beri acasă și nu mai ieși în oraș cu așa mare poftă. Poate vezi, că nu toată lumea se bucură de tocurile tale și parfumul în exces. Poate iernile devin mai lungi, mai întunecate și nu poți să ieși așa de ușor la o bere cu colegii, că ei se țin de un orar strict. Poate mâncarea nu-ți mai cade așa de bine ca acasă și ce bine ar fi o lebeniță bună de Dăbuleni, dar ui că ori n-au nordicii ăștia lebeniță ori costă al naibii de mult și are un gust de plastic. Eu am trecut deja prin luna de miere cu ani buni în urmă și știu deja ce vreau de la o țară.

Pot să vă zic un lucru cert, încă n-am găsit o țară unde vreau să mă stabilesc și nu există o țară perfectă. În Olanda te omoară lipsa de spațiu și cerul noros, în Danemarca și Germania oamenii-s reci față de străini, în Africa de Sud tre să plătești mai mult ca în Europa ca să ai un stil de viață asemănător, din America te dă afară dacă ți-a expirat viza, iar în Bruxelles o să ai probleme cu apa, încălzirea și internetul. Dacă crezi că România e așa de rahat, mai du-te prin Africa. Dacă n-ai crescut într-o cocioabă cu 5 frați țigani și nimic pe masă, nu te văita. Ai stat la bloc, era cald iarna, aveai mâncare pe masă. Poate de te-ai fi născut în ghettoul Khayelitsha  de lângă Cape-Town cu peste un milion de oameni fără apă, canalizare etc te-ai răzgândi când numești țara în care te-ai născut ”de rahat”.

Pentru cei care vă duceți pentru muncă fizică, să nu vă gândiți că Johann și Jepp vă vor lăsa la ”o țigară” în fiecare zece minute. 7 dimineața înseamnă că îți termini cafeaua la 6.55 și pauza de cafea va fi de 1O minute și nu 2O ca acasă. Dintr-o dată o să vezi că ai niște cote de îndeplinit și dacă nu le îndeplinești, sunt destui care îți vor lua locul. Am trecut și prin astea, dar pentru visători vă recomand să luați un Atlassib către Spania și să vorbiți cu oamenii care au lucrat acolo ani buni.

Pentru cei care vă întoarceți acasă după câteva luni petrecuți în străinătate aveți grijă cum vă comportați acasă. Dacă ai făcut bani afară, fi fericit, tu i-ai câștigat. Asta nu înseamnă că ai dreptul să te dai mare și să arăți la vecinu ce mare ”jmecher” te-ai făcut; să intri în bar și să arunci cu banii, și să crezi că ești marele șef numai pentru-că ai lucrat afară. Nu uita că cel mai probabil făceai munca de jos, într-un loc din care postai zilnic pe facebook cântece de acasă și n-aveai banii sau erai prea zgârcit să-ți cumperi o bere la prețurile lor. Vino acasă, învestește-ți banii cu cap și nu-i arunca pe nimicuri.

Pentru cei care vă întoarceți acasă definitiv, mai încetați cu ”acolo era mult mai bine”. Dacă a fost așa de bine, raiul pe pământ, de ce te-ai mai întors? Fi fericit că ai avut șansa de a lucra în străinătate și că cel mai probabil ai mai învățat câte ceva când erai acolo. Și dacă vrei să faci un bine pentru locul unde te-ai născut, aplică cunoștințele pe care le-ai însușit în străinătate. Nu te da mare, nu compara cele două țări. Lucrează frumos în tăcere cum ai putut s-au alții te-au făcut să lucrezi acolo.

Pentru cei care nu vă mai întoarceți. Mai încetați cu criticile. Că era mai bine când voi erați acasă, că țara se duce de râpă, că nu mai e viitor acasă. Ai plecat, bravo ție. Dar din moment ce nu mai trăiești acasă, nu mai contribui la economia locală, nu-ți mai plăteși taxele acasă, nu mai ai dreptul să critici o țară pe care ai lăsat-o cu ani buni în urmă. Iar, pentru cei care nu vă mai întoarceți și vă credeți mai români acolo ca acasă, de ce ați plecat? Dacă era așa de bine acasă, întoarce-te.

Pentru toți cei care sunt, vor să se ducă sau se întorc în țară și nu compară tot timpul, nu se dau mare când vin acasă, sau sunt fericiți în străinătate, faceți ce ați făcut până acum. Fiecare are dreptul să-și trăiască viața cum vrea și cum poate.

Din moment ce ai plecat și nu te mai întorci străinătatea nu va fi ”acasă” dar nici ”acasă” n-o să mai fie cum a fost.

 

7 responses to “Pentru toți cei care au părăsit, au revenit sau vor să părăsească România…

  1. Lil’ Harsh…mindenki maskepp reagal egy helyzetre es nem hiszem, hogy mindenki sajnaltatni probalja magat azzal, hogy panaszol. A vegso cel mindig az,hogy valaki jobban eljen es sajnos nem mindenki reszesul abban a tanitasban amiben mi reszesultunk, hogy megertsuk mi a lenyeg sajat eletunkben es, hogy, hogy tanuljunk meg “rendet” csinalni benne…. ez an en ejszakai, lefekves elotti velemenyem! Remelem jol vagy, minden jot! Udvozletek az angol foldrol! 🙂

    • Persze. Én nem itélem meg azt, aki küldölfön vagy otthon keresi a kenyerét. Ezzel a cikkel azoknak szólok, akik túlzásba viszik, azt, hogy milyen szar otthon. Miután eleget utazol rájössz, hogy nem is annyira szar.

  2. Si eu m-am saturat sa tot aud ca ce fraier am fost ca am ales un start de cariera in tara.

  3. Dupa parerea mea tema asta e mult mai complexa. Eu traiesc in Germania de un an si pot sa zic ca sunt ACASA, intre oameni care ma respecta si cu ajutorul carora pot sa ma dezvolt pe plan material profesional si in multe alte segmente din viata;nu in ultimul rand m am asteptat la o deschriere mai pretentioasa despre straintate: oameni sunt reci nemtoaicele tote s urate, mancarea e fara gust ,toti negri au scula mare si alte clisee aberante ce le povesteste tot zidarul care a muncit la negru 5 luni in europa de vest si au navetat doar de la casa la santier. De la ei te astepti la asemenea comentarii dar nu de la un Globetrotter ca tine.E adevarat insa ca i mi lipseste satucul meu familia mea sau Clujul unde am studiat Bulgakovul fetele usuratice din localurile de noapte a orasului sa iau ultimul milion care a fost pus deoparte pentru a plati curentul si sa il sparg in Janis….hmmmm.Cu toate astea mi am gasit locul aici si cred ca i mi voi gasi peste tot in lume , asta depinde si de caracter tu pur cauti Romania in toate tarile si aici gresesti!

    • Am scris mai mult ca o replica la anumite comentarii pe care le tot vad in cercul meu de prieteni. Ba ca totul acasa e rahat, ba ca totul in strainatate e facut din aur. Eu nu cred in astfel de extreme. Fiecare tara este plina de urcusuri si coborasuri. Inca nu am gasit o tara unde as putea spune maine ca acolo as vrea sa traiesc de acum incolo. Asta se aplica si Romaniei. Asta se datoreaza mai mult dorintei mele de a gasi tara perfecta, care desigur nu exista. Si eu m-am regasit foarte bine in cele mai multe tari in care am trait. Pentru mine acasa inseamna deja 7 tari, deci nu mai exista un “acasa” anume. O sa vezi dupa mai mult de un an, dupa ce trece “luna de miere” o sa duci lipsa Romaniei iar cand te intorci vei vedea ca nu prea poti sa mai stai acasa mai mult de 2 saptamani. Simti ca pierzi multe trasaturi si insusiri pe care le-ai obtinut in strainatate. Si eu dupa primul meu an petrecut in Olanda credeam ca am gasit un nou “acasa” cu oameni de treaba. Dar grupul respectiv s-a risipit precum mi-am facut si eu bagajele. Cred ca la etatea mea e bine ca ma duc in diverse tari, experimentez si o sa-mi gasesc undeva acel “acasa” unde o sa vreau sa-mi intemeiez o familie. Iti urez multa bafta si noroc in Germania.

  4. Salut,

    Am citit postul dintr-un post de fb.

    Sa stii ca nu sunt de acord, parerea mea e ca daca la noi e “rau” sau “de rahat” 🙂 nu inseamna ca nu trebuie sa faci ceva. Eu personal, incerc sa fiu omul ala care ii foarte ok in alte tari aici in Romania. Dar sa stii ca de multe ori nu reusesc si atunci imi dau seama ca vreau dincolo.

    Nu stau cainii cu covrigi in coada, si si acolo sunt probleme, dar diferenta e care e nivelul de compromis care-l faci in viata. Romania lifestyle vs Europe lifestyle, sau care ar fi.

    Ideal evident, ar fi sa ne facem noi mai “buni” 🙂 dar te deprimi cand vezi ca se face un pas in fata si 100 inapoi..

    Just a thought.

  5. Problematica e mult mai complexa. Ceea ce spui este strict obiectiv si reflecta modul tau de perceptie si cel in care ai reusit sa traiesti. FYI sunt multi romani care sunt OK in afara si nu isi fac nici pe departe problemele mentionate de tine. La 26 de ani ce ai vrea sa faci? Sa fi un pui de manager sau CEO? Sa nu confundam un lucru. Romania este o tara frumoasa problema este cu oamenii si mentalitatile lor. Dixit.

Leave a Reply

