Teacher for 12th grader African kids…Tanár 12-es afrikai gyerekeknek…

Teacher for 12th grader African kids…

South Africa is a country of two maybe even three faces…Right now I managed to properly see the third face of it…I became a volunteer teacher in the Kayamandi township, next to Stellenbosch. I will only be doing 2 hours of teaching a week; business for 12th graders.

It is definitely not the ‘white’ side of this country. The Kuyasa project is trying to get as many volunteer tutors as possible. Till this point I saw a lot of American young people helping out, South Africans, Belgians and of course little old me….I must admit I am glad I chose the high-school kids as the elementary school kids are little devils. As soon as we got to the centre with Sara (being chased by two dogs), they started jumping on our bicycles. First impression is that these small kids lack something. Their first seven years of education back home. But I am the lucky one and I got the 12th graders.

Now if you are expecting a modern high-school, you are wrong. The whole system is disorganized. These kids never properly know who will be their next teacher, what will the teaching schedule be or where their classes are going to be held. I didn’t have a manual with me, but the class went really well…There are some basic things lacking. These kids have to be taught a structure. Maybe it’s my German great-great grandma or the fact that I lived in Germany and the Netherlands. But I like organized things. So first things we did, was to arrange the classroom properly. Then, and I remind you these kids are 17, 18 year old, we started with some basics…When someone has a question we raise our hands, we ask permission to go to the bathroom and we keep quiet when the professor and other kids are speaking….We managed to cover a lot of topics and I saw many bright kids in my class…One of the students even asked me what a share premium is. I told him that first we will deal with how to set up a company, a business and then we can discuss these details….Many of these kids are bright young men and women. They had difficulties speaking in front of the class. So I did a small exercise in groups. And one representative of each group had to discuss in a couple of words one notion they heard during the class… And there was this one moment when they wanted to know about transaction costs. For the first moment all of them were silent and paying attention…I saw kids thirsty for knowledge…I will try teaching them as much as I can in the 2 hours I have a week. And I hope these young people will have a better future.

Kayamandi, South Africa, 23 February 2011

 

 

 

Tanár 12-es afrikai gyerekeknek…

Több arca létezik Dél-Afrikábank…talán kettő, három…Most épp a harmadik oldalát volt alkalmam kellő képen megismerni…Önkéntes lettem a Stellenbosch melletti Kayamandi nyomornegyedben. Heti két óra vállalkozást fogok tanítani, 12-eseknek.

Ez bizonyára nem az ország ’fehér’ arca. A Kuyasa program próbál minél több önkéntes tanársegédet szerezni. Eddig számos amerikait, dél-afrikait, belgát és persze jómagamat láttam. Be kell vallanom, örülök, hogy a tizenkettedikes gyerekeket oktatom, hisz az elemisták kis ördögök. Amint a központhoz értünk Saraval (miután két kutya is megfutkorászott) a gyerekek bringáinkon kezdtek el ugrálni. Az első benyomásom, hogy ezeknek a gyerekeknek hiányzik a hét év otthonról. Tehát szerencsés vagyok, hogy végzős diákokat kell oktassak ezentúl.

Nos ha egy modern középiskolát képzeltek el, nagyot csalódtok. Az egész rendszer szétszórt. Ezek a gyerekek sohasem tudják pontosan, hogy ki lesz a következő tanár, milyen lesz az órarend vagy netán hol fogják megtartani óráikat. Nem volt tankönyvem, de az óra anélkül is remekül ment…Pár alap dolog azonban hiányzik. E gyerekek nem ismerik a rendszer fogalmát. Lehet a szász üknagyanyám az oka, vagy netán, hogy Németországban és Hollandiában éltem, de szeretem a rendet. Tehát legelső dolog volt az osztálytermet elrendezni. Később, és el ne feledjétek, ezek a gyermekek 17, 18 évesek, az alappal kezdtük…Amikor kérdést kell föltenni, a kezünket fölnyújtjuk. Ha vécére kell menni, először kikérezünk és amikor a tanár vagy egy másik diák beszél, akkor szánkat befogjuk… Sok fogalmat volt alkalmunk végigtárgyalni és sok okos diákra akadtam…Egyik diák még a részvény adalékról is megkérdezett. Elmagyaráztam neki, hogy először megtanuljuk, hogyan kell egy céget létrehozni és később az apróságokat is megtárgyaljuk… Számos fiatal fiú és lány közülük rendkívül értelmes. Nehezükre esik az osztály előtt beszélni ezért kis csoportokba osztottam őket és egy csoport felelős kellett pár szót meséljen az aznapi elhangzottakról…És volt egy pillanat, amikor az elkészítési folyamat költségeiről meséltem… és először volt az, hogy mindenki figyelt…Gyerekeket láttam, akikben égett a tudásszomj. Megpróbálok a heti két órában minél több mindent megtanítani ezeknek az ifjaknak. És remélem, hogy egy jobb jövő fog rájuk várni.

 

Kayamandi, Dél-Afrika, 2011 február 23

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s